Sayfalar

16 Nisan 2025 Çarşamba

kırılgan bir sessizlik-alıntılar

 

"Belki de sessizlik beraberinde merakı getirdiği içindir, ama sessizlik kendi içinde bir tür görkeme de sahiptir; evet bir deniz gibi veya sonsuz,  karlarla kaplı bir plato gibi," dedi. Ve bu görkemi merak etmeyenler, bundan korkar. Ve muhtemelen bu nedenle çok sayıda kişi sessizlikten korkar (ve bu nedenle her yerde ve her şeyde müzik çalınmakta)." 18

...

"Sessizlik bir fikirden çok daha fazlası. Bir duygu. Bir mefhum. Etrafındaki sessizlik çok şeyi kapsayabilir ama benim için en ilginç sessizlik, benim kendi içimdeki sessizlik. Bir şekilde kendimizin yarattığı sessizlik. Dolayısıyla etrafımda daha fazla mutlak bir sessizlik aramıyorum. Peşinden gittiğim sessizlik, kişisel bir deneyim."29

...

"Halinden memnun olmanın aynı zamanda bir şeyi feda etmeme meselesi olduğunu hatırlatın birbirinize." 31

"Sessizlik sıkıcı olabilir. Herkes sessizliğin nasıl da dışlayıcı, rahatsız ve kimi zamanlar korkutucu bir hale gelebileceğini tecrübe etmiştir. Ya da diğer zamanlarda yalnızlığa dair bir işarettir. Veya keder. Sonrasındaki sessizlik ağırdır." 36

"Sessizlik kendi içinde zenginleştiricidir. Bu, özel ve lüks bir vasıftır." 37

"... beynin normal hali kaostur." 38

"Bütün insanların mutsuzluğunun kaynağı yalnızca tek bir şey de yatmaktadır ki bu, insanın bir odada kendi kendine, sakin bir şekilde oturmayı becerememesidir." 39

"Şimdiki zaman bir işkencedir, diye yazmıştır Pascal. Bizim tepkimiz ise her daim, dikkatimizi kendimizin ötesinde, uzağa, başka bir şeye çekecek olan yeni şeyler bulmaktır." 39

"Bu yüzyılda bizi bizden eden, dikkatimizi dağıtan fırsatlar elbette önemli ölçüde arttı ve bu halen aynı yönelime sahip nokta bizler gürültü çağında yaşıyoruz sessizlik baskı altında." 39

"Pascal'a göre, kendi kendimizden sürekli kaçışımız, o kadar acı bir gerçekliktir ki, biz insanlar bunun üzerine düşünmekten kaçınırız. Başka bir şeyi düşünürüz bunun yerine. Pascal haklı." 44

"Bir kitap yazmış olan herkes, diğerlerinin bilmediği bir şeyi bilir: En büyük zorluk, kitabı yazmaktan ziyade oturmak, düşüncelerini toplamak ve işe başlamak." 50

"Evet, bizler farklı derecelerde ölümden korkarız,  ama yaşamamış olma korkusunun daha da güçlü olduğunu deneyimliyoruz. Bu, hayatın sonlarına doğru artar; geç olmaya başladığını anladığın zaman."  51

"Herkes bir diğeri olmuş, hiç kimse kendisi değil." Martin Heidegger'in yazdığı gibi. Ekran başlarında oturuyorlar - tek başına veya diğerleri ile birlikte. Bunu kendim de yapıyorum. Akıllı telefonumun içinde kayboluyorum, kendi akıllı tabletimin kölesi gibi oluyorum biraz - tüketici ve kimi zamanlar üretici. Akıllı tablet sürekli olarak diğer dikkat dağıtıcı şeylerle birlikte dikkatimi dağıtıyor. Benimle çok az ilgisi olan bir dünya içinde kayboluyorum. Etkin olmaya çalışıyorum, ta ki ne kadar etkili olursam olayım bunun bir işe yaramadığını anlayana kadar. Bu neredeyse bir dağ başında sis içinde pusulasız yol bulmaya çalışıp daire çizip durmak gibi bir şey. Amaç, meşgul ve etkin olmak; başka bir şey değil. Bu, aptallığın ta kendisi." 68

..

"Bizim gönüllü yardımımız sayesinde, haritamızı mümkün olduğunca çıkartmayı başaran ve bu bilgileri satan veya kendileri kullanan Apple, Facebook, Instagram, Google, Snapchat gibi organizasyonlar ve hükümetler için bir kaynak sömürü kokuyor bu iş." 69

...

"Elbette biz insanlar toplumsal varlıklarız. Dolayısıyla erişilebilir olmak iyi bir şey olabilir. Tek başımıza işlevimizi yerine getiremeyiz. Ama telefonu kapatmak, tek bir kelime etmeden oturmak, gözleri kapatmak, birkaç defa derin nefes almak ve düşündüğün şey dışında bir şey düşünmeye çalışmak önemlidir." 69

"İncil'de genelde Tanrı, sessizliğin kendisidir..."

..."kırılgan bir sessizlik" içinde. Bu hoşuma gider. Tanrı sessizlik içindedir." 72

"Eski filozoflardan Aristoteles ve Platon sonsuzluğa dair bilgiyi ve hakiki olanı, kelimesizlik olarak tasvir etmiştir Platon buna arrheton, yani "dile getirilemeyen" ve Aristoteles ise anneu logou, yani "konuşmasızlık" veya "kelimesizlik" der. Kelime hazinesinin sona erdiği o yerde, her iki filozof, büyük hakikati anlayabilme imkânının doğduğunu iddia eder. 73

...

Matsuo Başo'nun Haiku şiiri.

"Matsushima ah!

A-ah, Matsushima, ah!

Matsushima, ah! "

120 sayfa




Hiç yorum yok: